Sunday, December 17, 2006

Inför detta seminarium fick vi läsa en text av Stephen Lax som handlade om Internet och demokratin. Vi diskuterade hur Internet påverkar demokratin och de digitala klyftor som uppstår. Vad händer när inte alla har eller vill ha tillgång till all den information som går att fånga på det stora nätet? Är det "enklare" att få ett demokratiskt samhälle eller blir nu klyftan större än någonsin?

Vi hade även som uppgift att titta på vår hemkommuns och ett politiskt partis hemsida för att se hur pass användarvänliga de var, hur lätt det var att hitta olika slags information och även studera om det existerar någon slags kommunikation mellan väljare och politiker.
Jag besökte Stockholms kommuns hemsida och fann där inget speciellt att klaga på. Sidan var överskådlig och gick att anpassa på många olika sätt. Det som jag anser bör finnas med på en kommuns webbplats tyckte jag att jag fann.
Gick även in på Folkpartiets webbsida. Fastnade för den under valet då den i mina ögon hade ett väldigt enkelt och överskådligt upplägg för vad de stod för. Men hittade dock ingen tillgång till kommunikation mellan vanliga medlemmar. Hade det kunnat vara till Folkpartiets fördel att öppna upp ett forum/blogg för de som sympatiserade med deras åsikter istället för att bara ha partimedlemmarnas tycke?
Länkar till Malins blogg där hon visar vägen till Piratpartiet, ett parti där medlemmarna får chans att säga vad de tycker.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home