Saturday, March 03, 2007

Ljud & Rörlig bild, vecka 1

Nu är det dags för film och redigering!

Under veckan började jag på en ny kurs som heter "Ljud & rörlig bild", det ska bli spännande. Har ett genuint intresse för stillbild så jag får väl se om det är något jag kan överföra till film. Har provat på att filma en gång tidigare och något jag snabbt upptäckte var att det krävs så otroligt mycket mer tid än man tror.

Just nu väljer vi i min grupp mellan två olika idéer för filmen. Den ena är ett personporträtt av en boxare som är med i det svenska landslaget. Den andra, som det lutar mest åt, är en informationsfilm om toaletter. Jag menar då inte vad en toalett är utan hur ett besök där går till för att öka trivseln för andra besökare och för att underlätta för personalen.

Som jag nämnde innan har jag fått chansen att prova på att filma innan men då med en kamera i storleken man har för privat bruk med inte så värst avancerade funktioner. Kameran vi kommer använda nu under denna kursen har en hel del funktioner som jag aldrig träffat på tidigare, så det lär ta ett tag innan jag kan hantera den på bästa vis. Övning ger färdighet som man brukar säga så det är väl bara att ha tålamod.

Under veckan som gått introducerades vi både i kamerafunktioner och redigeringsprogrammet Premiere. Precis som vår lärare Sofia Lundmark sa så liknar många redigeringsprogram varandra. Kan man ett så kan man ofta förstå sig på de andra. Har provat jobba med iMovie innan och visst upptäckte jag likheter i grunderna. Att klippa och ändra på tidslinjen var det mesta detsamma. Det nya blev för min del att lära mig hitta i Premieres upplägg av funktioner.

Desto mer lärde jag mig under kameraundervisningen eller det fanns i alla fall många saker där som jag inte haft någon aning om tidigare. Hur man får skärpa på ett objekt som inte står i centrum av bilden, då kameran fokuserar på det som står i mitten, till att få reda på hur man ställer in kameran, ljud, ljus och så vidare. Allt har jag inte grepp om hittills. Känner att jag mest behärskar de områden som påminner om en fotokameras funktion som slutartid, vitbalans och bildutsnitt. När vår lärare Hannes Eder pratade om bildutsnittet fann jag många likheter med vad man bör tänka på vid fotografering. Vart man placerar objektet, hur man får mer liv i bilden och hur man gör för att dra ögonen till det man vill att åskådaren ska se.

Varje vecka har vi i uppgift att besvara några utvalda frågor så här kommer veckans specialare.

Vad är en CCD?
CCD står för Charge Coupled Devices och är ett datachip med en ljuskänslig del som fångar in ljus i kameran då man tar en bild. En kamera har antingen ett sådant chip eller tre. När kameran har ett chip fångas alla färgerna, rött, grönt och blått, på samma. När kameran har tre chips delas färgerna upp och tilldelas vars ett chip. I det senare fallet blir både skärpan och färgåtergivningen bättre än i en kamera med ett chip.

Vad innebär bitljup i ljudsammanhang?
Bitljup i ljudsammanhang är ett mått på kvalitén på ljudet. Ju högre bitdjup, det vill säga fler avläsningar, desto bättre kan originalljudet återges vid uppspelning.

Vad betyder interlaced scan?
Interlaced scan innebär att när en bild på en monitor ritas upp så ritas till exempel de jämna horisontella linjerna först med start vid bildens överkant och fylls sedan i av de udda numrerade linjerna även de från övre delen av bilden och neråt.

Vad är en CODEC?
CODEC står för COmpressor/DEComprssor och är en mjukvara som komprimerar/dekomprimerar ljud och videosignaler till ett format läsbart av datorn. CODEC kodar alltså datan så att den kan överföras och lagras och tolkar den sedan vid uppspelning eller redigering.

Vad innebär vitbalans?
Vitbalans innebär att man anpassar den fotografiska filmen till värmen på ljuset som ska filmas/fotograferas, det vill säga att man ställer in kameran efter värmen på ljuset. Beroende vilken värme ljuskällan har blir en vit yta inte alltid vit i kamerans öga. Detta påverkar också resten av bilden då färgerna inte där heller återges korrekt. För att komma förbi detta problem kan man ställa in vitbalansen på en kamera och på det sättet visa för den vad som är vitt.


Det var allt för denna veckan!

2 Comments:

At 5:22 AM, Blogger Unknown said...

Mycket välskrivet och bra inlägg

 
At 4:58 AM, Blogger Sheung Soon said...

oj detta var ett långt inlägg men mycket bra inlägg :D

 

Post a Comment

<< Home