Saturday, March 10, 2007

Ljud & Rörlig bild, vecka 2

Då var även andra veckan över. Tiden går snabbt. Nästa vecka ska vi börja filma till det stora projektet. Nu ska vi ha fått (nästan i alla fall) all den kunskap som behövs för att klara det.

Vi har nu haft två kameraföreläsningar till där vi har lärt oss bland annat om 180 graders regeln, göra skärpeflytt och öva på att ställa in ljud och ljus. 180 graders regeln är ganska självklar om man tänker efter. Istället för att se saker och ting som de är i verkligheten får man tänka sig en platt bild (som på en TV skärm) och då får man snabbt känslan av vad som är rätt eller fel. Att tänka på när man filmar är att inte se det genom sina egna ögon utan kamerans istället.

Skärpeflytt är ett sätt att filma där man först fokuserar på till exempel ett närliggande objekt för att sedan förflytta skärpan till ett objekt i detta fallet längre bak. Personligen tycker jag att det är ett kul sätt att få till en bra och snygg effekt. Det finns många olika användningsområden för det. Från dokumentär till skräckfilm eller för att till exempel förmedla en känsla av att någon sitter bakom galler. Skräckfilmer är det första jag tänker på där man använder skärpeflytt. Ofta ser man en skrämd person som känner sig förföljd och plötsligt hamnar fokus på något skrämmande längre bak…

Vi har även fått prova på att göra ljud och ljus övningar under veckan. Vad gäller att ställa in ljud så kändes det som om man bara lär sig hur mikrofonerna fungerar och vilken vidd ljudet tas in på så kan man lyckas relativt bra.

Att ställa in ljus kändes däremot som att det är något som kräver mer praktisk övning för att lyckas med, och lyckas med det snabbt. Något jag upptäckte då vi skulle göra vår övningsintervju med vår lärare Hannes var behovet att vara några stycken vid en ljusinställning.

Vid övningsintervjun lärde jag mig också vikten av att ha ögonkontakt, lyssna och inte stirra sig blind på frågorna på pappret.

Veckan avslutades med att vi fick se en del filmer som gamla studenter gjort vilket inspirerade mig till att experimentera mer med film i framtiden.

Bildkomposition
Bildkomposition är något som jag finner väldigt intressant på grund av mitt stora intresse för fotografering. Här är några saker man bör tänka på vid bildkomposition när man filmar.

Headroom
Precis som jag berättade innan att jag tycker det är lättare att följa 180 graders regeln om man föreställer sig att man ser det via en skärm än med sina egna ögon så gäller samma sak vid bildkomposition i form av ”Headroom”. Med headroom menas att man inte ska ta med områden som inte har någon betydelse för bilden. Det vill säga vill du få med ansiktsuttrycket på en person så ta inte med en stor onödig bakgrund utan fokusera på personen istället. Eller som författarna i boken A Digital Filmmaking Handbook [1] uttrycker det: ”When composing a shot, it´s very important to get in the habit of looking at the image in the viewfinder, rather than looking through the viewfinder at your scene.”

Beware of the stageline
Även här bör man tänka på 180 graders regeln. Att när man till exempel intervjuar personer få dem att titta mot ett gemensamt ”osynligt” centrum och inte filma så att det ser ut som att de tittar åt samma håll. I det sistnämnda får man känslan av att personerna sitter i kö istället för att prata med varandra.
Samma sak gäller när det är rörelse i en bild. Om en person går in från vänster och ut till höger måste man även låta honom/henne gå in i bilden från vänster igen i nästa scen. Det var något jag bittert fick erfara när jag efter en lång dag av ”skådespeleri” fick ta om mer än hälften av scenerna då vi helt glömt bort att tänka på detta. Det är ett misstag jag inte gör om igen.

Lead your subject
Som jag nämnde ovanför är det väldigt viktigt att till exempel vid en konversation se till att personerna tittar ”på varandra”. Något som också är väldigt viktigt är att se till att inte kapa av bilden vid nästippen, utan låta åskådaren ledas till att få känslan av att det är en konversation mellan två eller fler genom att låta utrymmet i blickriktningen vara fritt.

Redigeringsprogram
Lite om redigeringsprogram. Som jag nämnt innan så påminner de flesta redigeringsprogram om varandra. Några funktioner som brukar ingå i ett redigeringsprogram kommer här:

Drag-and-drop editing
Drag-and-drop editing förklarar sig själv. Man helt enkelt samlar sina filmklipp på ett ställe eller importerar dem från något annat och drar dem till en tidslinje. En väldigt enkel och logisk metod som vem som helst med lite datavana klarar av. Principen påminner ju mycket om när man drar olika ikoner till andra platser på datorn för övrigt. Väl på tidslinjen går det att fortsätta flytta dem genom samma metod och metoden används ofta för att skapa en grov skiss av hur filmen ska bli. Detta är en av de första sakerna jag lärde mig använda i ett redigeringsprogram och det är en funktion som för det mesta ser likadant ut i de flesta redigeringsprogram, i alla fall vad dem jag sett.

JKL editing
JKL editing verkar för mig ett väldigt smidigt sätt att snabbt redigera en film. Jag har inte provat på det än utan än så länge hållit mig till ovanstående metod. Smidigt verkar det i alla fall och det är säkert så de med mer vana av redigering jobbar, antar jag. Principen går ut på att man med hjälp av tangentbordet kan spela upp filmen baklänges med tangenten J, pausa med K och spela upp filmen med L. Med hjälp av tangenterna I och O kan man också placera ut in- och utpunkt på klippet, det vill säga start och slut.

Insert and overwrite editing
Insert and overwrite editing är ett väldigt effektivt sätt, enligt mig, att kunna lägga över filmsekvenser på en redan existerande film. För mig påminner det om lager i Photoshop där man har en bakgrund och kan lägga dit detaljer som man lätt kan påverka på olika sätt utan att störa bakgrundsbilden. I redigeringsprogram ser denna ”lagerform” ut som ett flertal tidslinjer där det översta är den som dominerar, det vill säga visas/hörs. Jag tror denna metoden ofta används vid intervjuer där det klipps in en sekvens på något annat än den intervjuade under tiden denne fortfarande pratar.

Det var allt för denna veckan! Kolla gärna in min klasskompis Mikael Nyströms blogg!

Trevlig helg!

[1] Ben Long & Sonja Schenk, A Digital Filmmaking Handbook, Hingham, Charles River Media Inc., 2000, s. 167.

2 Comments:

At 5:24 AM, Blogger Unknown said...

Bra! Det märks att du är intresserad och att du kan mycket sedan innan!

 
At 8:52 AM, Blogger Sheung Soon said...

wow.. mycket text igen men mycket intressanta saker som du tar upp. Jätte bra!

 

Post a Comment

<< Home