Saturday, March 17, 2007

Ljud & Rörlig bild, vecka 3


Tredje veckan snart slut även den.

Vi har nu börjat med vår egenproducerade toalettfilm som inom kort har premiär på YouTube! Jag har insett att hur mycket man än tror att ljuset är lyckat vid filmning så tragiskt nog upptäcker man att det inte alltid är riktigt rätt. Jag har varit överparanoid från tidigare filminspelningar och trott att vi lyckats undkomma fällorna, men vissa sekvenser blev inte riktigt som jag tänkt mig. Det är något vi får experimentera med nästa vecka när vi ska redigera. Vad har man annars specialeffekter till! ;)

Under veckan har vi haft en föreläsning om ljud där vi också fick prova på att redigera i programmet Adobe Auditions. Vi fick tips av vår lärare Jon Manker om hur man fäster mikrofonen vid en intervju för bästa möjliga ljud. I håret på huvudet, speciellt på kvinnor som ofta har lite ”större” hår än män, är ett bra gömställe. Urringningen är ett annat. Något att se upp för är om mikrofonen fästes innanför en skjorta då brösthåret kan frambringa ett sprakande ljud. Ett tips för att undvika det är att tejpa för håret vid mikrofonen, om jag minns rätt.

Dagen efter fortsatte Jon med en föreläsning om filmhistoria och berätta om filmens utveckling sedan dess födelse 1895. Det var kul att se hur filmen utvecklats från ihop klippta bilder till Chaplins ljudlösa filmer och slutligen till dagens datoranimerade produktioner. Vad jag minns allra mest från föreläsningen var en av de första filmerna som gjordes av en man vid namn Eadweard Muybridge där det var med en massa nakna damer som hoppade och plockade upp frukt från golvet. Väldigt komiskt, och definitivt väldigt konstigt… Jag hittade en länk till en sida där de visar sekvenser från det vi såg och som även innehåller delar av en annan film han gjorde med nakna män som kastar boll bland annat. Very strange… Här är filmen!


Intervjuteknik

Veckans ämne på bloggen handlar om vad jag lärt mig om intervjuteknik, både utifrån mina egna erfarenheter och utifrån kurslitteraturen. Om jag skulle berätta om intervjuteknik för några veckor sedan så hade jag slutat innan jag börjat. Hur gör man en intervju? Det är väl bara att skriva ner några frågor och ställa dem. Svårare än så är det väl inte, eller?

Det finns en hel del att tänka på vid en intervju för att lyckas bra med den. Helhetsintrycket blir så enormt mycket bättre om det finns ett tankearbete bakom. Bara en sådan sak som att ha ögonkontakt så mycket som möjligt under intervjun förbättrar den oerhört. Att se en intervju på TV där den intervjuades blick hamnar överallt annars än i kamerariktningen blir otroligt trist för åskådaren.

Kurslitteraturen tar upp några intervjutips, visserligen för en nyhetsintervju, men några av tipsen är användbara för alla möjliga slags intervjuer. Följande punkter är från kurslitteraturen och under varje kan du läsa hur jag tolkar/beskriver dessa olika tips.

  • Förbered dig noga.
    Detta tycker jag är en viktig del av intervjun. Att inte bara kasta sig in i intervjun utan tänka efter före vad det är man vill ha ut av den.
  • Fråga inte om allt.
    Koncentrera dig på det du vill ha ut av intervjun. Håll dig till det som är det viktigt i intervjun och fråga mer om det (gäller vid nyhetsintervjuer och liknande).
    Vill du däremot ha en mer personlig intervju är det inte fel med lite småprat då detta kan leda till intressanta diskussioner.
  • Fråga någorlunda öppet.
    Tänk dig själv en intervju där den intervjuade bara svara ”ja” och ”nej”. Det blir väl ganska tråkigt i längden. Ställ frågor på ett sätt så att den intervjuade får utveckla sina svar, då blir intervjun mycket intressantare.
  • Lyssna.
    Lyssna på svaren du får och ställ följdfrågor. Våga ta en avstickare och läget finns där. Intervjun kan då få en spännande vändning.
  • Det är svaren som är viktiga, inte du.
    Denna tolkar jag som att målen som intervjuare ska vara att inte hänga upp sig för mycket på sig själv som den som intervjuar utan istället hela tiden ha som mål att arbeta för att få så ”bra” och utvecklande svar av den intervjuade som möjligt.

Några punkter jag saknade i kurslitteraturen var de tips vi fick från vår lärare Hannes. Här är de jag tycker är viktigast:

  • Skriv frågorna kortfattat.
    När man skriver ner sina frågor så ska man inte skriva dem fullt ut. Det är stor risk att de bara läses rakt uppochner och att rösten då låter väldigt statisk. Detta är något som man även bör undvika när en speakertext läses in.
  • Ögonkontakt.
    Se till att ha ögonkontakt så mycket som möjligt med den du intervjuar. Varför berättade jag innan.
  • Nicka.
    Som intervjuare är det bättre att nicka under intervjun istället för att säga ”ja” och ”mm”. Det senare låter inte bra på bandet och speciellt inte om du tänkt klippa bort frågorna du ställde.
  • Rösten.
    Se till att stå eller sitta med en bra hållning. Rösten låter bättre vilket är viktigt både för intervjun och om du planerar att ha med din röst vid uppspelning.

Några andra saker man bör tänka på är att vara väl förbered inom de andra områdena, som ljud- och ljusinställningar. Kontrollera ljudet med hörlurar för bästa möjliga resultat. Placera gärna den som intervjuar nära kameran så att det ser ut som om den intervjuade tittar ut mot åskådaren, det vill säga blicken är i kamerariktningen. Tänk på att se till att vara förbered på alla dessa punkter så att den du intervjuar slipper vänta.

Till vår film intervjuade vi en städerska på högskolan. Vi försökte ta till oss så mycket som möjligt av det vi lärt oss. Vi förberedde oss innan med att försöka ställa in ljus och ljud genom att någon i gruppen fick vara testperson medan de andra försökte göra inställningarna. De viktigaste frågorna, de vi var tvungna att ha med för filmens skull, skrev vi ner. Men hela intervjun började med lite lättsamma frågor för att få den intervjuade att bli avslappnad. Jag tycker vi nådde vårt mål med intervjun ganska bra.

That´s all folks! I´ll be back!

3 Comments:

At 5:27 AM, Blogger Unknown said...

Mycket välskrivet och intressant inlägg!

 
At 5:27 AM, Blogger Unknown said...

och kul länk också föresten!

 
At 3:25 AM, Blogger Sheung Soon said...

jätte bra skrivet!!

 

Post a Comment

<< Home