Saturday, March 24, 2007

Ljud & Rörlig bild, vecka 4

Tiden går snabbt! Vi är redan inne på fjärde och näst sista veckan och ska nu i princip vara klara med projektet, och det är vi väl också. Nästa vecka ska filmen lämnas in och senare den veckan kommer vi också publicera den.

Mycket redigering i Premiere har det varit denna veckan. Först gav vi oss på att grovklippa det hela. Det var en hel del film vi samlat på oss och den ska klippas ner till cirka tre minuter. När vi tittat igenom hela grovklippningen var det som sagt dags för justeringar och att eventuella idéer som dök upp längst vägen också kanske fick ta plats. Vi borde egentligen haft ännu mer tid för att filma. Att titta på filmen på en TV skärm får en helt annan effekt än när man tittar på den genom kamerans lilla display. Plötsligt får man en helt annan inblick av hur det färdiga resultatet kommer att se ut. Som sagt nya idéer dök upp hela tiden och det var många som vi gärna ville ha med men så är det väl med alla filmer.

Ljuset i filmen blev sådär bra i vissa scener. Vi försökte justera både ljusnivån och färgen på enstaka scener och resultat blev väl bättre men inte optimalt. Det finns en hel del som går att fixas till i Premiere men det gäller väl att inte luta sig på programmet allt för mycket.

Nästa steg var att justera ljudet. Eftersom vi pratade en hel del när vi filmade fick vi klippa bort det mesta utom sekvenserna där det faktiskt hände något, som toalettspolningen och en rinnande kran. Provade på att justera ljudet i Adobe Auditions mestadels genom att klippa, klistra, fade in/out. Det jobbiga med det att justera ljudet i Auditions tyckte jag var att det hade varit mycket lättare att jobba med ljudet med alla dessa funktioner direkt i Premiere. I vissa fall skulle man lätt kunna spara massa tid och onödiga justeringar på att ha möjlighet att jobba med dessa funktioner direkt i Premiere då man samtidigt kunnat se filmen och justerat ljudet med handledning av filmen. Det mesta går att göra i Premiere också men inte på samma sätt som Auditions. Tycker det är väldigt synd att det inte går att synkronisera programmen (tror inte det går i alla fall) så man kunde köra dem parallellt, det vill säga ljud från Auditions och bild från Premiere, om ni fattar vad jag menar.


Reflektera kring utdraget från Andrzej Wajdas bok och sätt det i relation till det egna projektarbetet.

Denna veckan hade vi i uppgift att läsa en text skriven av Andrzej Wajda. Han skriver om hur svårt det kan vara att kläcka en filmidé och ändå inte. För vad är en filmidé? Det kan väl likväl vara att redan ha en berättelse och hitta sitt unika sätt att berätta den. Vår film är nog ganska unik i sitt berättande om hur man uppför sig på offentliga toaletter kombinerat med lite humor. Hittade en hel del ganska bizarra filmer när jag kolla på YouTube och sökte på ”toilets” men knappt några seriösa. Hur vi fick vår filmidé var nog på grund av brainstormingen vi gjorde där alla galna idéer var tillåtna. Vi visste dock inte vad vi skulle göra med vår toalettidé.

Idéerna till vår film bara ökade och ökade. Det var allt från att dra upp toalettens historia, dess utveckling, utseende till att informera folk om något som de redan borde veta, hur man uppför sig på offentliga toaletter. Vi fick ju alla ta del av att prova de olika rollerna i en filmproduktion och vi hade olika sätt att se framför oss hur filmen skulle bli. Som A. Wajda skriver så faller man ofta för de här olika, roliga och intressanta idéer som kommer med tiden. Spånandet släpper loss och en massa galna filmsnuttar dyker upp. Fast som han säger ägnas det ofta för mycket tid på att försöka placera dem i filmen.

Som ett bra avstamp från alla dessa galna idéer tyckte jag det var superbt att vi var tvungna att göra en storyboard innan vi börja filma. Det försvann en del på vägen och dök upp små idéer längs den men vi hade i alla fall ett tema att hålla oss till. Ju fler gånger man tvingas tänka igenom eller berätta storyn desto mer sorterar man bort. Som A. Wajda ger tips på att han gång på gång brukar berätta en historia för sig själv för att sortera bort det som är sekundärt, och visst håller jag med om det, ju fler gånger berättelsen gås igenom desto mer oväsentliga saker försvinner. En annan bra sätt att få en bättre historia tycker jag är att låta det gå några dagar efter brainstormingen. Då är det bara de delar som man tyckte var bra nog att ha med som dyker upp.


Sätt Kristin Olssons reflektioner i relation till dina egna/gruppens erfarenheter av att skriva och tala in en speakertext.


Tanken var att vi skulle ha med speakerröst i vår toalettfilm som instruerar åskådaren genom filmen med vad man bör och inte bör göra. När vi däremot kom fram till att vi inte skulle ha någon lugn bakgrundsmusik utan istället köra komisk Rosa Pantern musik diskuterade vi om det var lämpligt att ha med en speakerröst. Risken bedömde vi var ganska stor att det skulle bli rörigt med en sådan dominerande bakgrundsmusik som alla känner till. Chansen var stor att speakerrösten skulle försvinna i det hela så slutligen bestämde vi oss för att köra ett fåtal bilder med text som uppmaningar.

Tyvärr fick vi i och med detta beslut inte chansen att öva på att läsa in en speakerröst med tipsen vi läst i kurslitteraturen. Kristin Olsson, författaren till dessa tips, drar upp en hel del att tänka på om man nu beslutar sig för att ha en speakerröst med.

De som jag kommer först och främst att ta med mig för framtida lägen då en speakerröst kommer till nytta är:


Tips för texten:

  • Tänk efter om en speakerröst tillför något. Om inte, ta inte med den.
  • Att rösten inte ger samma information som bilderna. Se till att de kompletterar varandra.
  • Skriv inte långa texter som ska läsas upp. Den som läser texten ska klara av att läsa upp den så att det inte låter ansträngt.
  • Skriv texten i en större storleksgrad med mycket glesa partier emellan så att speakern kan läsa den på cirka en arms avstånd.
  • Att skriva in till exempel ”paus” om det är viktigt att det är en paus i texten.

Tips vid uppläsning:

  • Om du inte kan lära dig hela texten utantill så är det bra att lära sig början och slutet. Det är något jag även brukar försöka tänka på när jag ska hålla föredrag eller liknande. Det är alltid viktigt att kunna komma igång med berättandet för att få bättre flyt med fortsättningen.
  • För att få ”bästa rösten” stå upp, använd kläder som är lätta att andas i, uttryck dig genom att använda händerna och grimaser och se till att inte behöva hålla pappret själv, ett notställ kan vara ett bra hjälpmedel.
  • Var stolt över din röst. Rösten blir tråkig och ointressant om du är osäker.


Trevlig helg! Nu ska jag ut i solen (om den är kvar)!

2 Comments:

At 5:29 AM, Blogger Unknown said...

Bra kopplingar mellan litteraturen och ert projektarbete!

 
At 4:09 AM, Blogger Sheung Soon said...

mycket bra skrivet!

 

Post a Comment

<< Home